Wiellagers HYUNDAI

Wiellagers zijn erg belangrijke slijtage-onderdelen in een auto. Ze zijn gemonteerd in de draaiende wielnaaf waar het wiel aan vast zit. Dit betekent dus dat er 4 wiellagers en -naven op de auto zitten. De wiellagers gaan vaak pas boven de 50.000 kilometer slijten. Tegenwoordig worden er complete wielnaven verkocht waar de wiellagers en ABS-sensoren al in zitten. Zo wordt het vervangen van dit onderdeel erg gemakkelijk om zelf te doen.

Vul uw kenteken in om snel onderdelen voor uw auto te vinden

Wiellagers met een ingebouwd ABS-sensor

Ze komen uit de fabriek samengeperst als een assemblage: voorwiellager, lager set, middenloop, lager set en buitenring, met afdichtingen aan de voor- en achterzijde. Elke HYUNDAI heeft een eigen VIN-nummer. Iets anders om in uw achterhoofd te houden: als u de optie voor een wiellager-kit en complete wielnaaf assemblage hebt, dat hoeft u niet automatisch te gaan voor de goedkopere van de 2 opties, omdat er veel meer arbeid nodig is om het wiellager kit te vervangen dan de complete naaf. Vraag dus een prijsopgaaf aan bij uw monteur voor beide opties. Zo kunt u bepalen welke optie echt de goedkoopste (en de beste) is voor uw auto. Er zijn een aantal zaken die u moet weten bij het aankopen van wiellagers. Gietijzer komt minder veel voor als component.

Wiellagers kopen auto

Wielnaven kunnen eenvoudig over de as worden geschoven. De magneetkant is vaak zwart of oranje gekleurd. Bij sommige auto’s, met name Volkswagen/Audi, kunnen er meerdere types op zitten in verband met de PR-codes. Wiellager-kits zijn meestal voor links én rechts, hier zit geen verschil in. De centrale moer waarborgt de naaf of lagers.

Juiste wiellager voor uw auto

Uitlezen van de boord computer kan bijna alleen bij de auto dealer. Het blijft echter gevaarlijk om voor een lange tijd met een kapotte wiellager rond te rijden. Demontage is geen heel lastige klus. Rijd ongeveer 20 kilometer per uur over de weg en laat de auto langzaam heen en weer gaan, verschuif ondertussen het gewicht van de auto van de ene naar de andere kant. Daarom worden lagers bij de APK onderzocht.